Hällefors-Grythyttan

Grundades onsdag 31 december 1980
Klubb 13004 - Distrikt 2340 - Charternummer

Hällefors-Grythyttan Rotaryklubb bildades 1980 och vi har glädjen att ha fem personer som var med att startade klubben fortfarande med som medlemmar.
Klubben har idag 25 medlemmar och har en relativt jämn könsfördelning, 44 % kvinnor och 56 % män. Medelåldern är 66 år.
Klubben har möten varje torsdag på Grythyttans Gästgivaregård klockan 12.00 och slutar klockan 13.00. Lunchmötet startar som sig bör med en lunch i ”fångvalvet” och vi avslutar lunchen med ett kort föredrag.

Hällefors-Grythyttan Rotaryklubb bidrar till poliovaccination, som är en av Rotarys gemensamma ansträngningar worldwide. Idag har Rotary förmånen  att av de medel som samlats in av samtliga Rotaryklubbar världen runt så bidrar Bill Gates med lika mycket.

Hällefors-Grythyttan Rotaryklubb har tillsammans med en klass i Hällefors samlat in medel för inköp av bibliotek, ny dator och byggande av tvättrum med wc  till en skola i Filippinerna.

Vårt arbete i Lettland fortsätter där vi nu under många år bidragit med medel för uppbyggnad av ett sjukhus där vår hjälp gått till införskaffande av sjukhusutrustning.

Vi kommer nu from 2017 börja med lokala stödprojekt och arbetet har nu startat för att se var vår insats kan innebära bäst hjälp i närområdet.

För att få hjälp med medel i vårt hjälparbete har vi under en rad av somrar haft Grythyttelördagar där vi genom olika aktiviteter samlat in pengar till vårt hjälparbete. Vi har även under vintern deltagit i julmarknad med samma inriktning.

Aktiva medlemmar 25
- Herrar 11